Mirte's verhaaltjes uit Oeganda

Tropische ziektes enzo

Ja hoor, de eerste tropische ziekte heeft me nu echt getroffen. Bilharzia, ofwel het parasitaire wormpje wat in tropisch zoet water (en dus ook in de Nijl) voorkomt. Het is niet ernstig, een beetje versuft en vermoeid, en is het makkelijk te behandelen met anti worm pilletjes. Gelukkig heb ik wel gewoon de hele week kunnen werken.

Ik ben weer het veld in geweest, deze keer om schade aan de bomen in kaart te brengen. Dit doen we elke week om te kijken of de schade van de verschillende pesten afneemt of juist toeneemt door het plaatsen van de vallen. De rest van de week heb ik op kantoor gezeten om de gegevens uit te werken, te bespreken en andere klusjes binnen IITA te doen.

Vrijdagavond zijn we met z'n alle, of ja met de overgebleven mensen, Mexicaans wezen eten. Op het moment zijn we maar met drie studenten in het compound, waarvan er een donderdag weer weg gaat en maandag gelukkig weer een aantal terug komen.

Zaterdagochtend ben ik met drie anderen naar de stoffenmarkt in down town Kampala geweest. Wat een hectiek. Om er te komen hebben we ongeveer drie kwartier opgepropt in een matatu gezeten. Eenmaal aangekomen moesten we door het taxipark naar de overkant om bij de stoffen winkeltjes uit te komen. Overal wordt er naar je geroepen, aan je getrokken en om je aandacht gevraagd om in een busje te komen. Ook de stoffenwinkels zelf, iedereen roept naar je om zijn stoffen proberen te verkopen. En niet eens bescheiden, maar gewoon hé mazungo, my friend, moneyyyy. En in de winkeltje worden (vaak de lelijkste) stofjes uit de rekken getrokken, kijk hoe mooi, kopen? Rustig shoppen zit er hier niet in nee, maar ik ben wel geslaagd. Ik heb drie stofjes gevonden en ga nog even bedenken wat ik er van ga (laten) maken.

Zaterdagavond zijn we naar een fundraising party geweest voor the Uganda press photo award. Dit was een hele gezellige avond waar een veiling was met foto's die in de prijzen zijn gevallen bij deze award, een loterij waarbij ik helaas niets heb gewonnen en een heel leuk optreden van een Indiaas/Oegandees rap-duo.

Komende week is het de bedoeling dat ik vier dagen het veld in ga! Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen of dat de plannen, zoals meestal, last minute nog veranderen.

Reacties

Reacties

Annet

En mooie stoffen gekocht ( zag ik op een foto voorbijkomen, toch niet van de Vlisco?) ben benieuwd wat er van gemaakt word!

Hanny

weer mooi geschreven Mirte en leuk dat je zoveel foto' s
Bij plaatst. Krijg echt een goed idee van hoe her er daar uit ziet en aan toe gaat.
Beterschap en hopelijk gaat het veldwerk door volgende week, groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!